RONDO

Coraz częściej odcinki specjalne tras rajdowych, dla lepszej oglądalności przez kibiców, wytyczane są w strefach miejskich. Znajdują się tam bardzo ciekawe układy zakrętów – RONDA.

W tym STUDIUM zajmiemy się właśnie tym tematem. Tor jazdy na rondzie.

Rozpatrujemy je tylko dla warunków rajdowych, dla prędkości średnich i dużych.

Poniżej prawidłowy tor jazdy przejazdu ronda we wszystkich możliwych wariantach.

Rysunki toru jazdy wykonał odręcznie wielokrotny Mistrza Polski w rajdach i wyścigach samochodowych Ryszarda Plucha.

Rondo jest zwykłym układem zakrętów łączonych.

Na rysunkach zaznaczone zostały punkty zmiany kierunku jazdy.

Najprostszy jest skręt w prawo. W większości wypadków można go wykonać jako jeden zakręt wyznaczając wirtualne punkty zakrętu.

Bardziej skomplikowany jest przejazd ronda na wprost.

Szczegółowe wytłumaczenie na Treningach Indywidualnych.

Kolejny szkic przedstawia skręt na rondzie w lewo .

Najbardziej ulubiony zwłaszcza przez kierowców jeżdżących autami z tylnym napędem – nawrót na rondzie.

Oczywiście organizatorzy mogą puścić trasę w lewostronnym kierunku jazdy- pod prąd. Wtedy tor jazdy będzie lustrzanym odbiciem powyższych rysunków.