POZYCJA ZA KIEROWNICĄ

Pozycje ergonomiczne kierowcy, pilota dla przetwarzania danych najszybszych i bezpiecznych technik jazdy.

Ustawienie fotela:

odległość od pedałów, od kierownicy, wysokość , kąt oparcia

Ustawienie kierownicy:

odległość od kierowcy, kąt nachylenia, wysokość

Ustawienie pedałów

odległości między sprzęgłem a hamulcem, między hamulcem a pedałem gazu

wysokość, skok pedałów, kąt nachylenia względem stóp kierowcy, odległość od fotela kierowcy

Ustawienie fotela pilota

Fotel pilota należy ustawić tak aby zapewnić mu najwygodniejszą pozycję do jednoczesnego obserwowania drogi i czytania – dyktowania opisu trasy. Jednocześnie przy ustawianiu fotela pilota należy zwrócić uwagę na przeciążenia którym jest on poddawany podczas przyspieszania, hamowania, pokonywania zakrętów. Dobrze jest zastosować podpórkę pod stopy. Pilot musi mieć także dostęp do zainstalowanych urządzeń nawigacyjnych, regulacji interkomu, podręcznego schowka na materiały pilota – notatki, opis, książka drogowa, itp

Ważne jest też, aby pilot był tak usytuowany, o ile wielkość auta na to pozwala, żeby nie ingerował w strefę ruchów kierowcy ( zmiana biegów, ręczny hydrauliczny, czy też samo kręcenie kierownicą).

Przy budowie auta rajdowego należy uwzględnić wzrost załogi. Klatka musi być dopasowana do załogi. Zwłaszcza fotele – musi wszystko być tak rozplanowane, żeby oparcia ustawionych foteli mieściły się przed pałąkiem głównym.

Właściwie ustawiony fotel daje kierowcy możliwość czucia całego samochodu.