HAMOWANIE

Opisuję tylko hamowanie wyczynowe, które jest najskuteczniejszym sposobem hamowania.

Jest kilka sposobów hamowania:

  • Hamowanie dociskowe
  • Hamowanie doklejające
  • Hamowanie wspomagane układem napędowym
  • Hamowanie boczne
  • Hamowanie wspomagane układem ABS

Różne kombinacje siły nacisku:

Hamowanie z ABS:

 – wciskamy do podłogi hamulec i trzymamy – system sam za nas dozuje siłę hamowania. Jest to dobry sposób , ale w wyczynie się nie nadaje ponieważ wydłuża drogę hamowania. Co prawda pozwala z wciśniętym pedałem hamulca do podłogi utrzymać sterowność auta i ominąć ewentualną przeszkodę ale jest tylko systemem ratunkowym.

Technika hamowania dociskowa:

Hamowanie rozpoczynamy od delikatnego dotknięcia pedału hamulca i dociskamy go coraz mocniej w sposób przyspieszony. To znaczy naciskamy delikatnie i kontynuujemy z siła cały czas wzrastającą tuż przed moment utraty przyczepności.

Po rozpoczęciu hamowania masa samochodu przenosi się na przód dociążając przednie koła. Płynne kontynuowanie zwiększania siły na pedale hamulca powoduje  zamknięcie  się zawieszenia do  samego końca. Kontynuowany coraz większy nacisk rozpłaszcza  oponę uzyskując jeszcze większą powierzchnię przylegania. Samochód bardzo szybko zwalnia. Prawidłowo wykonane hamowanie dociskowe nie zerwie przyczepności kół.

Przy pełnym docisku słyszalny będzie lekki świst opon. Koła cały czas będą się obracać. Jeżeli wtedy naciśniesz zbyt mocno na hamulec zablokujesz koła, ale zawsze możesz popuścić pedał hamulca do wcześniejszego położenia i odzyskać kierowalność jednocześnie dalej hamując.

Taki sposób pozwala na pełne dozowanie siły hamowania z jednoczesną kontrolą nad pojazdem. W ten sposób można hamować na każdej nawierzchni. Ponieważ hamujesz na granicy przyczepności cały czas masz kontrole na tym czy zerwałeś już przyczepność czy wszystko jest OK. Oczywiście na nawierzchniach luźnych droga hamowania będzie dłuższa niż na suchym asfalcie. A na lodzie będzie dłuższa niż na świeżym śniegu. Na lodzie prawdopodobnie zerwiesz przyczepność bardzo wcześnie.

Dlatego znając punkt na drodze do którego masz shamować auto (w technice pokonywania zakrętów) warto przepraktykować hamowanie z różnych prędkości aby ustalić z jakim wyprzedzeniem należy rozpoczynać manewr hamowania.

Takie hamowanie jest bardzo skuteczne i szybko można się go nauczyć hamując w normalnym ruchu ulicznym. Należy tylko pamiętać że  taki sposób hamowania jest niezwykle skuteczny i jadący za Tobą prawdopodobnie nie zdąży zahamować i w Ciebie  wjedzie.

Pod koniec hamowania następuje bardzo duże przeciążenie. Proponuję abyś w ruch ulicznym hamował w taki sposób aby pod koniec hamowania lekko zmniejszać nacisk na pedał hamulca aż do uzyskania żądanej prędkości lub pełnego zatrzymania. Hamowanie będzie wtedy skuteczne ale nie uciążliwe dla pasażerów i nie zagrażające innym uczestnikom ruchu drogowego,  a każde takie hamowanie będzie twoim treningiem. W sytuacji awaryjnej nie ulegniesz panice , ale  zastosujesz technikę.

Skuteczną opcją jest nadmierne naciśnięcie pedału hamulca i bardzo powolne odpuszczanie, aż do osiągnięcia zamierzonego celu hamowania.

Technika hamowania zaciskowa:

Analogicznie jak w dociskowej, jedynie nacisk na pedał hamulca odbywa się w  sposób progresywny.

Hamowanie doklejające:

Stosowane głównie na wejściach w zakręt – świetnie sprawdzające się na luźnych nawierzchniach i przy dużych prędkościach na asfalcie.

Jest to bardzo lekki nacisk na pedał hamulca – tak jak przy rozpoczęciu hamowania dociskowego. Można by powiedzieć ,że muska się pedał hamulca. I utrzymuje się taki bardzo delikatny nacisk. Stosuje się to do przeniesienia masy samochodu na przód co  daje większą przyczepność opon  I większą łatwość wprowadzenia samochodu w zakręt.

Nieraz wystarczy tylko puścić gaz co też powoduje przeniesienie masy samochodu, ale jak  to okaże się nie wystarczające  wtedy stosujemy doklejenia.

Hamowanie wspomagane układem napędowym:

Wykorzystujemy do hamowania nasz silnik. Takie hamowanie wymaga sporego treningu. Hamując dociskowo jednocześnie zbijamy biegi w dół. Każde zbicie biegu poprzedzone jest naciśnięciem sprzęgła i między gazem. Dlatego jest to dość trudne. Lewa noga przyzwyczajona jest do obsługiwanie pedału sprzęgła i to dla niej żadne wyzwanie. Prawa noga obsługuje pedał gazu – jest tego nauczona. Prawa noga obsługuje również pedał hamulca – też jest tego nauczona. Problem pojawia się gdy musisz prawą nogą nacisnąć pedał hamulca w procedurze hamowania dociskowego, jednocześnie bokiem stopy lub piętą naciskać gaz do równoważenia prędkości obrotowej silnika z wbijanym niższym biegiem, w tym samym momencie lewą nogą   wcisnąć sprzęgło prawą ręką zbijasz bieg na niższy, lewą kierujesz a wzrok masz skupiony na tym co dzieje się na drodze.

Jest to do wytrenowania . Hamowanie trwa bardzo krótko, a do wykonania tyle elementów.

Hamowanie boczne:

Poślizg – zarzucenie tyłu samochodu nadmiernym ruchem kierownicy z jednoczesnym ujęciem gazu i automatyczną kontrą kierownicą, w taki sposób aby pojazd ślizgając się bokiem wytracał prędkość.

Hamowanie awaryjne w zakręcie:

Hamowanie wg techniki kodu hamowania połączone z utrzymaniem toru jazdy kierownicą.

Ważne !!!

Kierownica musi być cały czas w ruchu. Nie może zatrzymać się ani na moment.

DOCIĄŻENIA HAMULCEM W POSZCZEGÓLNYCH FAZACH ZAKRĘTU