OPISY RAJDOWE

Opis kątowy:

W zależności od upodobań kierowców i pilotów rajdowych stosowane są różne wersje opisu kątowego.

Opis kątowy wskazuje mniej więcej kąt pokonywanego zakrętu.

Opis kątowy trudnościowy:

Im wyższa wartość tym trudniejszy (wolniejszy, ciaśniejszy) zakręt. Dodatkowo stosowany zapis nawrót – do bardzo ciasnych skrętów. Analogicznie, im wartość kąta niższa tym zakręt łagodniejszy i można jechać szybciej.

Opis kątowy :

Podstawowy opis kątowy stosowany przez większość kierowców. Zarówno krajowych jak i z czołówki światowej.

I tk np. L2 będzie wskazywał zakręt 90 stopni w lewo

Kierowcy dodają do opisu różne ważne informacje : o długości prostej, o hamowaniu, dodaniu gazu, szczytach, mostkach, zacieśniających zakrętach, drzewach, itp

Ponieważ brakowało już kątów zakrętu niektórzy dla większej precyzji dodali + i -. Zwiększając tym ilość kątów zakrętów, oraz nawrót jako ciaśniejszy od 1.

Opis kątowy KJS:

Taki sam opis jak powyższy, jednak z uwagi na ciasne skręty skupia się bardziej na niższych wartościach kątów zakrętów.

Kierowcy również w tym przypadku dodają nawrót i inne niezbędne informacje.

Opis na krzywizny toru jazdy:

Jest jeszcze opis na krzywizny toru jazdy wyrażone prędkością w środku zakrętu. Daje precyzyjne określenie toru jazdy i prędkości pokonania zakrętów tak zakrytych, jak i zacieśniających. Złożonych, serpentyn. Precyzyjnie określa punkt i strefę hamowania, a przede wszystkim daje 100% informację o wyjściu z zakrętu.

Utrzymuje kierowcę i pilota w zamierzonym rytmie jazdy.

Ale jest on bardzo trudny do nauczenia. Wymaga perfekcyjnej znajomości technik jazdy i torów jazdy, faz zakrętów, kodu kierownicy, kodu gazu, kodu sił stałych i zmiennych, a przede wszystkim kodu optycznego. Odwzajemnia się jednak perfekcją wykonania i późniejszą łatwością jazdy. Nie dopuszcza do jakichkolwiek błędów toru jazdy na zawodach.

Stopniowanie wartości (szybkości) w środku zakrętu jest trzykrotnie dokładniejsze niż w klasycznym opisie kątowym, kątowo- biegowym. Plusem jest wyznaczony bezpieczny najszybszy tor jazdy dla danych warunków, nawet przy ograniczonej widoczności.