Coraz częściej odcinki specjalne tras rajdowych, dla lepszej oglądalności przez kibiców, wytyczane są w strefach miejskich. Znajdują się tam bardzo ciekawe układy zakrętów – RONDA.
W tym STUDIUM zajmiemy się właśnie tym tematem. Tor jazdy na rondzie.
Rozpatrujemy je tylko dla warunków rajdowych, dla prędkości średnich i dużych.
Poniżej prawidłowy tor jazdy przejazdu ronda we wszystkich możliwych wariantach.
Rysunki toru jazdy wykonał odręcznie wielokrotny Mistrza Polski w rajdach i wyścigach samochodowych Ryszarda Plucha.
Rondo jest zwykłym układem zakrętów łączonych.
Na rysunkach zaznaczone zostały punkty zmiany kierunku jazdy.
Najprostszy jest skręt w prawo. W większości wypadków można go wykonać jako jeden zakręt wyznaczając wirtualne punkty zakrętu.
Bardziej skomplikowany jest przejazd ronda na wprost.
Szczegółowe wytłumaczenie na Treningach Indywidualnych.
Kolejny szkic przedstawia skręt na rondzie w lewo .
Najbardziej ulubiony zwłaszcza przez kierowców jeżdżących autami z tylnym napędem – nawrót na rondzie.
Oczywiście organizatorzy mogą puścić trasę w lewostronnym kierunku jazdy- pod prąd. Wtedy tor jazdy będzie lustrzanym odbiciem powyższych rysunków.