Kod gazu służy do równoważenia siły odśrodkowej , oraz sił wzdłużnych i poprzecznych.
- Ruszanie
- Przyspieszanie
- Ujmowanie gazu
- Podtrzymanie skrętu gazem
- Dociążenia gazem w poszczególnych fazach zakrętu
RUSZANIE :
Rozpoczynamy ruszając z miejsca. Aby ruszyć płynnie dodajesz stały gaz. W zależności czy jesteś na zawodach czy na ulicy będą to obroty 1200 – 1500 lub 3000 -4000 w sporcie. Lub więcej w zależności od krzywej momentu obrotowego.
Sprzęgło płynnie puszczone – pod koniec puszczania sprzęgła gaz miękko do podłogi, tak żeby nie stracić przyczepności.
Dla czego tak? Można przecież ruszyć jednocześnie puszczając sprzęgło i dodając gaz.
Tak ale narastający moment obrotowy byłby większy od przyczepności opon . I zamiast ładnie płynnie ruszyć będziesz piszczeć kołami. Poza tym ruszanie ze stałych obrotów mniej obciąża układ napędowy i jest przyjemniejsze. Takie ruszanie z miejsca jest bardzo wygodne i przydatne przy ruszaniu na luźnej, śliskiej nawierzchni.
Gaz na stałych obrotach a pracujemy tylko sprzęgłem – jest prościej. Gdy samochód ruszy sprzęgło puszczamy całkiem i dodajemy miękko gaz do podłogi (sport) lub zmieniamy bieg na wyższy.
PRZYSPIESZANIE Gaz dodajemy miękko do podłogi:
Gaz zawsze dodaje się miękko i płynnie. Tak, aby nie powodował zadławienia silnika.
Nie za szybko, nawet dość wolno ,ale zdecydowanie. Zbyt duże dodanie gazu przy mocnym silniku lub luźnej nawierzchni spowoduje zerwanie przyczepności kół napędowych. Na zawodach to strata, na ulicy zagrożenie. Jadąc na wyższym biegu kopnięcie w gaz da tyle,że silnik się zadławi i dopiero po chwili zacznie ciągnąc.
Dodanie gazu planuje się wg. Kodu optycznego. Dodanie gazu można rozplanować jako długi plus do ustalonego punktu na drodze – kod sił stałych i zmiennych.
UJMOWANIE GAZU:
Gaz zawsze ujmujemy płynnie i delikatnie – aby nie powodować nadmiernego przeciążenia.
Trenowanie pracy gazem:
Trenowanie pracy gazem najlepiej jest wykonywać na najwyższym biegu. Przy małej prędkości.
Dodawany płynnie gaz i puszczany nie będzie powodował gwałtownych zmian prędkości. Poczujesz wtedy, że dodawany gaz przenosi masę auta do tyłu , a puszczany do przodu.
Warunek – płynność wykonania. Nie kopanie i nie nagłe puszczanie.
Podtrzymanie skrętu gazem:
Podłączenie gazu do ruchu kierownica wynikające z faz zakrętu, kodu hamowania, kodu kierownicy i kodu sił stałych i zmiennych.
Dociążanie i odciążanie samochodu gazem :
Gaz służy Ci nie tylko do przyspieszania. Możesz nim dociążać samochód w poszczególnych fazach zakrętu i na prostej, analogicznie możesz też odciążać samochód. na przykład dojeżdżając do garbu na drodze – najpierw hamujesz – masa samochodu jest z przodu, zawieszenie jest zamknięte wjeżdżając na garb będzie potworne dobicie. Ale jeżeli dodasz gaz tuż przed garbem masa auta przeniesie się na tył , zawieszenie przednie rozciągnie się i miękko przejedzie przez przeszkodę.
Dociążanie w poszczególnych fazach zakrętu:
– ujęcie gazu “-” , dodanie gazu “+”
Minus gazem w zakręcie zacieśni tor jazdy – spowoduje wciąganie przodu auta do wewnętrznej zakrętu.
Plus gazem w zakręcie poszerzy tor jazdy – będzie wypychał przód auta z zakrętu.
Warunek zastosowania minusa gazem:
Żeby wykonać minus gazem najpierw trzeba mieć dodany gaz – wynikający z faz zakrętu.
Hamowanie z gazem:
Jeżeli nie stosujemy hamowania przez biegi , to gaz nas nie interesuje.
Jeżeli hamujemy przez biegi to gazem ustalamy obroty silnika tak żeby wbity niższy bieg nie spowodował szarpnięcia po puszczeniu sprzęgła. Później gaz miękko delikatnie ) puszczamy. I tak tyle razy ile razy zbijamy bieg.
PUNKT PODŁĄCZENIA GAZU
Niektóre punkty podłączenia gazu w zależności od zastosowanej techniki jazdy w funkcji toru jazdy.